Blog has moved, searching new blog...

Pagina's

woensdag 31 juli 2013

Free Fashion Challenge

Ik ga mee doen aan de Free Fasion Challenge. Misschien heb je er wel een wat over gehoord maar voor degene die niet weten wat de Free Fashion Challenge inhoudt zal ik het even uitleggen.
Het is vrij simpel: je mag een jaar lang niet shoppen. Geen kleren, schoenen, sieraden of tassen. Je mag ze ook niet van iemand cadeau krijgen of zelf maken. Nu zul je je misschien afvragen: waarom zou je hier in godsnaam aan meedoen?
Twee jaar geleden is de Free Fashion Challenge in het leven geroepen door Laura de Jong  toen een groep van vijftien mensen uit de modewereld de uitdaging aan gingen om een jaar lang geen kleren of accessoires te kopen.  De reden om dit te doen was om de focus op consumptie en kwantiteit te verplaatsen naar een focus op creativiteit en kwaliteit.

De tweede Free Fashion Challenge is nu bezig met weer beroemde mensen uit de modewereld die hier aan meedoen maar op de site van Free Fashion Challenge kan je je nu ook zelf aanmelden om mee te doen.

Ik heb besloten om ook mee te doen om een paar redenen:
1) Ik doe vaak impulsaankopen, zonder na te denken of ik het ook echt nodig heb en het goed is te combineren met de rest van mijn kledingkast.
2) Het bespaart me een hoop geld.
3) Het is een uitdaging om met dezelfde dingen steeds weer nieuwe outfits te bedenken
4) Hopelijk weet ik na de challenge wat ik nog mis in mijn kledingkast en weet ik beter wat mijn kledingstijl is.
5) Ik heb genoeg kleding, sieraden en schoenen heb om zeker een jaar lang mee vooruit te kunnen en er genoeg dingen in mijn kast liggen die ik helemaal niet draag.

Als je je hebt opgegeven krijg je door het hele jaar heen ook mailtjes met opdrachten die je 'moet' uitvoeren. De eerste opdracht heb ik al binnen en de opdracht houdt in dat je een inventaris moet maken met alles wat je hebt zodat je een goed overzicht van je kledingkast hebt. Ik heb eerlijk gezegd nog geen tijd gehad om dit te doen maar ik ben het nog wel van plan.

Wat ik wel wil gaan proberen is om elke schooldag een andere outfit te dragen, dit maakt de challenge nog iets uitdagender! Hopelijk krijg ik veel nieuwe, creatieve inzichten in hoe ik mijn kleren kan combineren.

Ik ga dus een heel jaar lang niks kopen behalve, en dat is de enige uitzondering die ik moet maken, een nieuwe winterjas. Die van mij heb ik al twee jaar en die is helemaal versleten. Ik fiets elke dag ongeveer 9 km naar school en dus ook 9 km terug en dan moet ik wel een goede, en vooral warme, winterjas hebben.

Ik zal jullie regelmatig een update geven van hoe het gaat met de challenge, of ik al in de verleiding ben gekomen om iets te kopen en of ik het shoppen nou echt mis.

Zou je zelf mee kunnen doen aan de Free Fashion Challenge? Vind je het een goed initiatief?

Liefs,
Marlijn

Geen opmerkingen:

Een reactie posten